Hur föredrar du att läsa din tidning? Vad tänker du om tryckt kommunikation i samhället idag?
Mycket av vårt liv har idag flyttat ut på nätet, och olika former av digitala kanaler. Så även många böcker, tidningar och magasin. Under de senaste nästan 15 åren har jag ofta hört åsikter om att de traditionella tryckta medierna är på väg att dö ut, och att allt i framtiden nästan enbart kommer att finnas digitalt. Jag håller inte med om det, och i detta inlägg kommer jag att berätta mer om hur jag själv ser på tryckt media.
Jag var tidigt i mitt liv fascinerad av böcker, tidningar, magasin och traditionell radio/tv-journalistik. I tidig ålder hade jag även siktet inställt på att bli journalist. Även formen på böcker, tidningar och magasin har under hela mitt liv varit en källa till fascination, och på gymnasiet fick jag ett namn på det: Grafisk formgivning. När jag tog studenten valde jag därför mellan att skapa mig en karriär inom journalistik eller grafisk formgivning.
Jag valde att ta en bredare kandidatexamen i Medieproduktion och sedan en KY-examen i Grafisk formgivning. Jag har aldrig ångrat mitt val att i första hand bli Grafisk formgivare, men efter att jag jobbat med grafisk formgivning i tiotalet år valde jag trots allt att ta tjänstledigt och läsa magisterår i journalistik.
Min vision har sedan dess varit att få kombinera min profession som Grafisk formgivare med skrivandet. Tidningen “Se mig” som gavs ut av Tjejjouren i Norrköping för snart fyra år sedan var den första hela tidningsproduktionen i tryckt format som jag arbetade med som egenföretagare.
Dagstidningar och lokaltidningar har på olika sätt spelat en stor roll i samhället i flera hundra år. Norrköpings Tidningar grundades exempelvis redan 1758 och delas idag till prenumeranter 6 dagar i veckan.
Prenumerationerna på olika dagstidningar har dock minskat stadigt under hela 2000-talet i takt med att de digitala mediekanalerna har ökat. Det gör att annonser spelar en allt större roll i samhället för finansiering av de lokaltidningar och dagstidningar som ges ut i tryckt form.
I Söderköping finns idag Söderköpings-Posten. På några år har Söderköpings-Posten vuxit från en utgivning på 4 nummer per år, till en utgivning av 8 nummer per år. Den finansieras helt av annonsintäkter, och tituleras därmed som en gratistidning. Genom åren har Söderköpings-Posten blivit oerhört populär bland lokalbefolkningen som gärna läser tidningen från pärm till pärm, om och om igen. Många lokala företag har upptäckt detta och väljer också att lägga pengar på att annonsera i tidningen vilket gynnar näringslivet på ett mycket bra sätt.
Slutsatsen är att en tryckt tidning kan bli mycket populär även i det samhälle som vi lever i idag. I en digital värld tror jag att många människor ibland tycker att det är skönt att koppla bort skärmarna ett tag och läsa en traditionellt tryckt tidning. Att få trycksvärta på fingrarna igen är en härlig känsla.
Bild: StevePB, Pixabay.com