Inom marknadsföring och kommunikation finns det ett gäng lagar och regler att förhålla sig till.
Vet du skillnaden mellan Kommersiell och Ickekommersiell Kommunikation? Och vad innebär egentligen upphovsrätten?
Kommersiell och Ickekommersiell kommunikation
Till Icke-Kommersiell kommunikation räknas samhällsinformation, propaganda, åsiktsannonsering och redaktionellt material. Här hittar vi exempelvis gratistidningar som Söderköpingsposten, och välgörenhetsorganisationers huvudsakliga kommunikation. Annonserna i gratistidningen däremot räknas till den Kommersiella kommunikationen. Till den kommersiella kommunikationen räknas alla former av reklam, exempelvis privata företags reklamkampanjer.
Icke-Kommersiell Kommunikation styrs av andra lagar och regler än den Kommersiella Kommunikationen. Här ovan ser du en bild av vilka lagar och regler som gäller under respektive begrepp.
Upphovsrätten
Upphovsrätten är något som uppstår automatiskt när ett konstnärligt verk skapas. Det innebär att den som skapat ett verk är den som också äger det. Upphovsmannen bestämmer hur verket får användas och i vilket sammanhang. Det kan gälla ett foto, en illustration, ett reportage eller en illustrerad karta.
Litterära och konstnärliga verk är upphovsrättsskyddade i 70 år efter det år då upphovsmannen avlidit. Fotografiska bilder är skyddade i 50 år efter framställningsåret, vilket innebär att du exempelvis inte kan googla upp en bild och använda den hur du vill. Om du vill använda en bild publikt, till exempel i dina sociala medier, behöver du därför tillstånd för att använda bilden, och ibland även betala för den.
De senaste åren har det uppstått bildbanker som exempelvis Pixabay och Pexels där du kan hämta bilder kostnadsfritt. Fotografer, både amatörfotografer och professionella fotografer lägger där upp bilder på eget bevåg och ger därmed sitt tillstånd till andra att använda dessa bilder i vilka sammanhang de vill. En nackdel kan då vara att samma bild kan användas tusentals gånger och marknadsföra väldigt många olika företag. Likaså att bilderna inte ser genuina ut för företagets verksamhet.
När du ska använda en bild i din marknadsföring – missa därför inte att kontrollera så att det är ok att använda den, och glöm inte att ange fotografens namn.
Bilden på kartan här bredvid är upphovsrättsskyddad i 70 år av mig, medan den fotografiska bilden på arrangörerna till Vikbovändan är en fotografisk bild och därmed skyddad i 50 år från fototillfället.
Välkommen att hänga med i bloggen framöver för mer värdefull kunskap om marknadsföringsjuridik.