Jag har i tidigare inlägg pratat om varumärkesutveckling i form av utveckling av logotype och grafisk profil, men även om vilken färg ditt företag kan förknippas med.
Vad är då en Grafisk Profil? Kärt barn har många namn – ibland kallas det exempelvis ”Brand Book” eller ”Grafisk Manual”.
En Grafisk Profil är den visuellt röda tråden i ditt företags kommunikation. I den grafiska profilen beskrivs hur din kommunikation ska se ut och hur du som företag eller organisation ska kunna kännas igen direkt, oavsett vilken marknadsföringskanal som du för tillfället väljer att synas i. Den är kort sagt bra att få på plats innan du börjar bygga ditt varumärke, för att din marknadsföring ska se så enhetlig ut som möjligt, och inte spreta åt alla håll.
Som Grafisk formgivare utgår jag ofta från den Logotype som skapats för företaget. Jag utgår även från din berättelse om ditt företag och dess tjänster. Har jag varit den designer som fått förmånen att utveckla din logotype från grunden så har jag sedan tidigare oftast tagit fram en färgkarta och teckensnitt som kan passa ditt företag eller din organisation.
Färgkartan och teckensnitten som ska användas i din kommunikation läggs in i den grafiska profilen tillsammans med logotypen i olika färger/utföranden, samt placering av logotypen.
Den grafiska profilen fylls sedan med förslag på visuellt utseende och design som passar de marknadsföringskanaler som du troligast kommer att synas regelbundet i. Det kan vara exempel på hur logotypen ska sättas på profilprodukter, hur ett visitkort kan se ut, utformning av PR-blad, annonser för tryck och digitalt bruk. Här kan även finnas exempel på kuvert, ett brevs sidhuvud och sidfot eller bil-stripning.
Har du en symbol som kan användas som ett grafiskt element i din marknadsföring, visas också exempel på hur detta skulle kunna se ut.
Ibland kan det vara bra att lägga in bildspråk i den grafiska profilen, och vilka bilder som bör användas i din marknadsföring.
När jag gör en grafisk profil åt en uppdragsgivare brukar jag även lägga in en kort beskrivning av företagets erbjudande eller tjänster. Ibland har företaget ett antal värdeord som behöver utryckas här.
Den grafiska profilen kan bestå av alltifrån 5 sidor till 150 sidor, eller ännu fler. Ofta beror sidantalet på hur stort företaget/myndigheten eller organisationen är. Ju större organisation – desto viktigare med riktlinjer, då många fler ofta är inblandade i marknadsföringen av företaget. Kostnaden för en grafisk profil beror därför helt på vilket behov företaget har.