Att odla sitt varumärke – Vad innebär den meningen för dig? Och vad innefattas egentligen i ett varumärke?
Det enkla svaret skulle kunna vara att ett varumärke är ett företags logotype. Jag med expertis inom marknadsföringsområdet skulle vilja hävda att ett varumärke är så mycket mer än ett företags logotype.
Bilden kommer från en marknadsföringskurs där jag var utbildare, och visar exempel på vad som skulle kunna tolkas in i begreppet varumärke.
Som egenföretagare har jag under min snart femåriga tid som VD för Hjärter Esse fått väga in alla dessa delar i profileringen av mitt företag. Hur uppfattas jag utifrån, och är detta kompatibelt med hur jag vill uppfattas, och hur mina tjänster ska tas emot på marknaden av mina potentiella uppdragsgivare?
Som den utbildade, och utpräglade grafiska formgivare som jag är i grunden ser jag ofta på min omvärld i färg, form och bilder. Det första jag tänkte på var därför hur omgivningen uppfattade min grafiska profilering med logotype, val av färger, bilder, teckensnitt etc.
Bland det första jag gjorde var därför att ta fram logotype, grafisk profil, ryggsäck och datorväska med min logotype, pr-blad och reklampennor, hemsida och företagssidor i sociala medier som matchade varandra.
Även värdeord och företagets identitet var viktigt för mig att sätta på plats direkt i början.
För – att leda andra i marknadsföringsvärldens djungel innebär också att jag behöver veta var jag själv är på väg i mitt eget varumärke, och med min egen företagsidentitet.
Hur resonerar du kring detta? Vad är viktigast för dig i ditt val av varumärke när du köper tjänster från andra?