Det är en fråga som jag ofta får från många uppdragsgivare som Grafisk Formgivare.
En Grafisk Profil är den röda tråden i din marknadsföring, och det som ger din kommunikation en visuell helhet.
Den skapar en känsla av igenkänning hos din tilltänkta målgrupp, och ger klara och tydliga riktlinjer till de som ska hjälpa dig att marknadsföra din produkt eller tjänst.
En Grafisk Profil kan exempelvis innehålla:
* Riktlinjer om hur din logotype ska användas
* Färgkarta med färgvärden
* Typsnitt och i vilken kanal de ska användas
* Om det finns något grafiskt element som kan ge liv åt din marknadsföring
* Exempel på utformning av:
Visitkort
PR-blad
Digitala annonser
Annonser för tryck
Profilreklam
Hur stor kan då en Grafisk Profil vara?
Det finns inget enhetligt svar på den frågan. Det beror exempelvis på hur stort företaget är, och hur omfattande företagets marknadsföring i olika kanaler är. En Grafisk profil kan bestå av alltifrån 5 sidor till 150 sidor. Detta innebär också att priset för en Grafisk Profil behöver anpassas till omfattningen av den.
Under augusti/september har jag haft förmånen att ta fram logotype och grafisk profil till företaget ”Bella Bella Box” i Göteborg som säljer en Personal Shopper på abonnemang för dig som inte riktigt gillar att shoppa kläder.
Vill du veta mer om hur jag och mitt företag Hjärter Esse arbetar med grafisk profilering och varumärkesbyggande? Tveka inte att höra av dig.