”Text är till för att läsas” står det i min gamla kursbok ”Typografisk Handbok” som är skriven av Christer Hellmark. Och det är väl ett sanningens ord. Men vad krävs då för att texten ska vara lätt att ta till sig?
I hela mitt nästan 40-åriga liv har jag varit fascinerad av text och hur den framställs. Det har också varit något jag älskat att arbeta med i mitt arbetsliv: Hur jag bygger upp en text för att den ska vara intressant att läsa, och vad formen gör för att människor ska dras in i den text som är tänkt att läsas.
När du till exempel skriver en artikel till en dagstidning kan du inte vara säker på att alla läsare är 100% intresserade av ditt ämne. För att fånga läsaren är det därför viktigt att artikeln läggs upp på ett sådant sätt att läsaren dels får ett grepp om vad artikeln handlar om redan från början, och dels att du som skribent använder dig av olika knep för att texten inte ska se för tung ut.
Du behöver också som skribent ta hänsyn till att alla människor inte har samma förförståelse och insikt i ett ämne som du har. Därför behöver du skriva din text på ett sätt som är lätt att förstå för den breda publiken (såvida du inte skriver en magisteruppsats).
Något som jag själv upplevt har blivit vanligare i dagens nyhetsartiklar är slarvfel, stavfel, särskrivningar och meningsfelaktigheter som uppkommit som en konsekvens av minskat antal anställda korrekturläsare. Gissningsvis är det något fler än jag blir störda i vår läsning av.
Texten blir mer lättläst om du exempelvis:
* Använder dig av kortare stycken
* Skriver underrubriker i texten
* Funderar kring hur avstavningarna ser ut och låter
* Använder ett lättläst typsnitt
* Låter bli att använda versaler (stora bokstäver) i långa stycken.
* Använder sparsamt med utropstecken och frågetecken (Det kan även få dig att låta arg om du använder tre utropstecken på rad).
Vill du ha mer tips och råd kring skrivandet, eller behöver hjälp med din marknadsföring på annat sätt? Tveka inte att höra av dig så tar vi ett möte.
Bild: Fabian Møller, Unsplash.com