Vad berättar din logotype om dig som företag? Vad vill du att budskapet ska vara, och vilka värdeord vill du att den ska signalera?
När jag får i uppdrag att producera en logotype till ett företag använder jag mig ofta av all den information som finns om företaget. Är det ett enmansföretag väger jag även in vem personen som driver företaget är som person, och vad för värde den personen vill ge sina kunder.
En del kunder kan ha egna önskemål – exempelvis önskemål om att logotypen ska vara enkel och stilren, eller att det ska finnas en symbol i logotypen som ska föreställa något speciellt eller signalera något särskilt. Uppdragsgivaren kan även ha önskemål om färger. Ibland får jag använda min kompetens och rådge kunden till att tänka annorlunda i utformandet, eller föreslå ett annat utseende som kan ge en bättre effekt och göra en framtida logotype tydligare i sitt budskap.
Något som är exceptionellt viktigt när det gäller logotypen, är att den har bra synlighet, är tydlig, passar att förstora och förminska. En bra logotype ska helst inte ha för många olika färger eller detaljer. Den ska helt enkelt kunna läsas tydligt på håll och inte vara för plottrig.
Jag rekommenderar ofta mina uppdragsgivare att även tänka på färgblindhet, och vad färgerna som används i kommunikationen signalerar. Färgpsykologi är något som jag ofta använder mig av när jag producerar en logotype.
Jag ger också mervärdet att ta fram logotypen i både färg, svart och vitt, för att den ska passa alla typer av medier, bakgrunder och storlek på medium där den ska användas. Till sist sparar jag logotypen i olika filformat så att den kan användas lätt, både på webben/digitalt, och i tryck.
På bilden ses ett mindre urval av logotyper som producerats av mig och Hjärter Esse genom åren.