– ”Hur kommer det sig att tidningar som Söderköpings-Posten kan delas ut i min brevlåda trots att det står ”Ingen reklam tack”?”
Detta beror på att Söderköpings-Posten räknas till Icke-Kommersiell Kommunikation.
Till Icke-Kommersiell Kommunikation räknas samhällsinformation, propaganda, åsiktsannonsering och redaktionellt material. Det är kommunikation som inte syftar till en ekonomisk vinning. Här hittar vi exempelvis gratistidningar och i många fall välgörenhetsorganisationers kommunikation.
Annonserna inuti tidningen däremot räknas till den Kommersiella Kommunikationen. Hit räknas alla former av reklam, exempelvis privata företags reklamkampanjer.
Icke-Kommersiell Kommunikation styrs av andra lagar och regler än den Kommersiella Kommunikationen. Däremot omfattas båda av GDPR och upphovsrätten.
Vill du veta mer om skillnaderna mellan kommersiell och icke-kommersiell kommunikation? Kontakta mig gärna så tar vi ett snack.